Alternatieve maatregelen

Zelfs als Unia gerechtelijke stappen zet, streven we naar alternatieve maatregelen. Die maatregelen helpen het slachtoffer én de dader. Ze hebben een educatieve en pedagogische inslag, doordat ze een uitwisseling mogelijk maken over de achtergrond, betekenis en gevolgen van haatboodschappen, haatmisdrijven en discriminatie. Op die manier dragen ze bij tot het herstel van de schade die door die feiten is veroorzaakt.

Unia wil alternatieve maatregelen integreren in een coherente aanpak die ook de politieke, gerechtelijke en maatschappelijke actoren betrekt. Vanuit onze bevoegdheid om aanbevelingen te doen aan die actoren, hebben we in 2012 de KU Leuven verzocht te onderzoeken hoe alternatieve maatregelen kunnen worden ingezet. Anderzijds heeft het in twee regio’s evenveel pilootprojecten opgezet voor opleidingen in de materie.

Databank

In de toekomst zal Unia op deze pagina een databank aanbieden van de alternatieve maatregelen die we hebben bereikt.

Wil je de activiteiten van Unia volgen? Dat kan op verschillende manieren:

Volg ons op Facebook en Twitter