Leeftijd

Een werkgever vraagt aan een uitzendbureau om voor een job alleen kandidaten jonger dan dertig te selecteren; een bank weigert een kredietkaart aan klanten ouder dan zeventig; een eigenaar wil zijn appartement niet verhuren huurders jonger dan dertig; een bediende krijgt te horen dat ze niet in aanmerking komt voor een opleiding omdat ze 'te dicht bij haar pensioenleeftijd staat' - enzovoort.

Leeftijd

De meesten van ons beschouwen leeftijd als een neutrale, gerechtvaardigde reden om een onderscheid tussen mensen te maken. In de praktijk worden 'jongeren' en 'bejaarden' geregeld gediscrimineerd, zowel in de arbeidssfeer als in tal van andere maatschappelijke domeinen. Denk maar aan de toegang tot goederen en diensten (verzekeringen, banksector, huisvesting …) of de participatie aan sociale, culturele, economische en politieke activiteiten.

Wat doet Unia?

Unia bestrijdt leeftijdsdiscriminatie op alle maatschappelijk domeinen waarvoor het bevoegd is. Dat doen we:

Gediscrimineerd of getuige van discriminatie?

Meld het!

Wil je de activiteiten van Unia volgen? Dat kan op verschillende manieren:

Volg ons op Facebook en Twitter