Autorijschool ook in beroep veroordeeld voor weigering kandidaat rijinstructeur wegens overgewicht

30 oktober 2017
Actiedomein: Werk
Discriminatiegrond: HandicapAndere gronden

Het Hof van Beroep in Luik sprak zich op 13 oktober uit over een zaak waarin een sollicitant werd afgewezen als rijinstructeur omdat hij te zwaar zou zijn.

In juni 2016 werd voor de eerste keer een werkgever veroordeeld omdat hij een sollicitant had gediscrimineerd vanwege zijn overgewicht. De rijschool vond dat de kandidaat door zijn gewicht de functie niet goed zou kunnen uitoefenen. De rechtbank veroordeelde daarop de school tot een schadevergoeding van zes maanden.

Het Hof van Beroep volgt nu grotendeels die veroordeling. Volgens het Hof gaat het hier om een handicap en heeft de werkgever niet onderzocht welke redelijke aanpassingen mogelijk waren. Het Hof sprak van een directe discriminatie vanwege handicap en fysieke eigenschap.

Unia was burgerlijke partij en vond het belangrijk dat de veroordeling werd bevestigd door het Hof van Beroep. Unia spreekt van een precedent voor soortgelijke dossiers in de toekomst. In de eerste veroordeling die nu werd bevestigd, staat niet het bestaan van een handicap centraal dan wel het feit dat het criterium werd gebruikt om iemand te benadelen.

Lees de volledige uitspraak hier.