Huurders bewust maken van hun financiële draagkracht
Een verhuurmaatschappij vraagt veel informatie, waaronder loonfiches en uitstaande leningen, om de kredietwaardigheid van mogelijke huurders te beoordelen. Na maandenlange besprekingen overtuigde Unia het bedrijf om die informatie te verwijderen en in plaats daarvan toekomstige huurders te sensibiliseren.
Context
Unia contacteerde een verhuurmaatschappij, dat kandidaat-huurders veel vragen stelt in een formulier (bijvoorbeeld over hun loon en uitstaande leningen). Ze doet dit om hun kredietwaardigheid te beoordelen. Unia stelt dat deze informatie vragen discriminerend en onevenredig is.
Onderhandelde oplossing
Na een ontmoeting en bespreking met Unia stemde het bedrijf ermee in om het formulier te wijzigen. De maatschappij wilde informatie over uitstaande leningen wel nog kunnen opvragen. Unia hield voet bij stuk en kreeg daarbij ook de steun van de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA).
Na enkele maanden stemde de maatschappij ermee in de omstreden informatie van het formulier te schrappen. In de plaats daarvan worden toekomstige huurders bewust gemaakt van hun financiële mogelijkheden om de huurbetaling te garanderen.