Zoek Aanbeveling
Aanbevelingen: hoe een inclusief onderwijssysteem kan worden gerealiseerd in Vlaanderen (2021)
De onderwijsactoren in Vlaanderen hebben grote goesting om inclusief te werken, om samen te werken en kennis en ervaringen uit te wisselen, en om hindernissen te overwinnen.
Ondersteuning voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het COVID-19-beleid
Samen met het Steunpunt voor Inclusie en met de Vakgroep Orthopedagogiek van de Universiteit Gent werkte Unia 10 concrete suggesties uit om beter rekening te kunnen houden met leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften in het COVID19-beleid op vlak van onderwijs.
Maak het hoger onderwijs en het volwassenonderwijs inclusiever
Unia is ook vragende partij om het hoger en volwassenenonderwijs inclusiever te maken. Unia herinnert de Franse gemeenschap er ook aan dat een verbod op het dragen van religieuze symbolen in de schoolreglementen niet in regel is met de antidiscriminatiewetgeving.
Pak pestgedrag aan door een preventief antipestbeleid
Unia pleit voor een preventief en integraal antipestbeleid in alle scholen van het basis en het secundair onderwijs. Er moeten daarom specifieke opleidingen georganiseerd worden voor alle actoren uit de onderwijsgemeenschap, individuele en collectieve vormen van bemiddeling en sancties voor discriminatoir gedrag van zowel medeleerlingen als leerkrachten.
Maak het onderwijs inclusiever
Om de verschillende segregatievormen in het onderwijs te bestrijden, raadt Unia aan om de inclusie van leerlingen met een handicap in het gewone onderwijs te bevorderen, om een inclusief onderwijs te ontwikkelen voor kinderen van Roma en woonwagenbewoners en om de opvang en doorverwijzing van jonge nieuwkomers te verbeteren.
Geef diversiteit een centrale plaats in de lerarenopleiding
Unia pleit voor leerkrachten die inclusief onderwijs waar kunnen maken. Dit betekent dat zowel in de basisopleiding als in bijscholingen de omgang met diversiteit een centrale plaats moet krijgen.
De Europese richtlijn goederen en diensten goedkeuren
Unia vraagt de goedkeuring van de Europese richtlijn goederen en diensten die burgers van de lidstaten beter en uitgebreider zou kunnen beschermen tegen discriminatie. Ze vraagt dit al gedurende tien jaar.
Aanbeveling: inclusie van dove leerlingen in het onderwijs
Vandaag kunnen dove leerlingen naar school gaan in het gewone onderwijs met een tolk of in het buitengewoon onderwijs. De lessen volgen via een tolk is een redelijke aanpassing, maar het is geen inclusie. Unia pleit ervoor om vandaag te beginnen met de volwaardige inclusie van dove personen in het gewone onderwijs.
Aanbevelingen Unia over inclusief onderwijs
Onze aanbevelingen in deze analyse zijn bedoeld om de uitvoering van de anti-discriminatiewetgeving en de rechten van personen met een handicap te bevorderen. We hielden rekening met de slotbeschouwingen van het VN-comité voor de rechten van personen met een handicap uit 2014 en we anticiperen op het feit dat er in 2019 van de overheid een tweede rapport wordt verwacht.
Advies bij het ontwerp van Vlaams Horizontaal Gelijkekansenbeleidsplan
Op 16 december 2015 werd aan het Centrum gevraagd om advies uit te brengen bij het ontwerp van het Horizontaal Gelijkekansenbeleidsplan (GKBP) en de bijbehorende actiefiches. Daarbij werd gevraagd om na te gaan of de voorgestelde acties ‘op een voldoende en adequate wijze de vastgelegde doelstellingen implementeren’.