Nieuwe vrienden

In de strip 'Nieuwe Vrienden' lezen leerlingen over thema’s als identiteit, nieuw zijn, vriendschap, pesten, vooroordelen en discriminatie. Aansluitend op het verhaal maken de leerlingen opdrachten en denken zij na over wat zij zelf zouden doen in deze situatie.

Het stripverhaal gaat over Alex. Hij is zeer tegen zijn zin met zijn vader naar Amsterdam verhuisd. Hij mist zijn moeder, zijn vrienden en voetbalteam. De eerste dag op zijn nieuwe school komt hij te laat. Als zijn klasgenoten horen dat hij uit een klein dorp komt, wordt hij uitgelachen. Alex vraagt zich af of hij wel nieuwe vrienden zal krijgen. Als hij na school wat door de buurt zwerft, ziet hij Aylin een oud gebouw binnengaan. Wat heeft zij te verbergen?

Inhoud digitale les

De digitale les bestaat uit vier werkvormen. Elk met een animatie over een belangrijke gebeurtenis uit de strip en een uitdagende opdracht op werkbladen die hierbij aansluit.

Elke werkvorm begint met een specifieke gebeurtenis en/of dilemma van een van de hoofdpersonen. Vervolgens verdiepen de leerlingen zich in het thema en koppelen dit aan een gebeurtenis uit het verhaal. Leerlingen bedenken oplossingen voor de situatie en denken na hoe ze dit in hun eigen leven zouden oplossen.

Type

Strip, lesactiviteit

10-12 jaar

Anne Frank Stichting

Kosten?

Je kan de strip hier bestellen voor € 3,5.