Arbeidsrechtbank Brussel (Nederlandstalige), 6 februari 2006

Discriminatiegrond: Andere gronden
Gerechtelijk arrondissement: Brussel
Rechtsmacht: Arbeidsrechtbank

De gediscrimineerde werkneemster is vakbondsafgevaardigde en personeelsvertegenwoordiger. Het bedrijf waar ze werkt voorziet bij CAO in een verzoeningspoging wanneer zich een geschil voordoet of dreigt te ontstaan, in het bijzonder betreffende een vakbondsafgevaardigde of personeelsvertegenwoordiger in de raad of het comité. De werkgever moet dan alle mogelijke middelen aanwenden om het geschil door overleg en onderhandeling op te lossen. Mislukt dit op het vlak van de onderneming dan moet er onmiddellijk beroep gedaan worden op de secretarissen van de representatieve vakorganisaties die deze CAO ondertekend hebben.

Discriminatie bestaat ofwel wanneer mensen die in dezelfde toestand verkeren verschillend behandeld worden, ofwel waneer mensen die in verschillende toestanden verkeren op dezelfde wijze behandeld worden.

Door de arbeidsovereenkomst van een vakbondsafgevaardigde en personeelsvertegenwoordiger als beëindigd te beschouwen zonder rekening te houden met de letter en de geest van het toepasselijk bedrijfsakkoord dat in een verzoeningspoging voorziet, heeft de werkgever niet alleen voornoemd akkoord geschonden, maar heeft hij de werkneemster behandeld als een gewone werknemer en niet als een volwaardige vakbondsafgevaardigde en personeelsvertegenwoordiger. Dit maakt een discriminatie uit op grond van de syndicale activiteiten van de werknemer in kwestie.

Uitspraak bevestigd door het Arbeidshof Brussel, 6 april 2007

Discriminatiegrond: syndicale activiteit