Jeugdrechtbank Antwerpen, afdeling Antwerpen, 26 januari 2001

Actiedomein: Andere domeinen
Discriminatiegrond: Racisme
Gerechtelijk arrondissement: Antwerpen

Een Afrikaanse vrouw wordt achterna gezeten door enkele minderjarige jongeren die allerlei racistische onzin uitkramen. De jongeren krijgen haar uiteindelijk te pakken en slaan haar met een leiband. Een van deze jongeren wordt veroordeeld voor racisme tot een alternatieve straf, nl. het verrichten van een prestatie van opvoedkundige aard gedurende 24 uren en het volgen van een vormingsproject aangaande racisme gedurende 15 uren.

De rechter is immers van oordeel dat "er een verband is tussen het slaan van de slachtoffers door MS en de racistisch getinte uitspraken van gedaagde die hierdoor de mededader bevestigde in zijn racistische stoerdoenerij. Het staat vast dat de gedaagde een aansporende rol vervulde in de racistisch getinte groepsdynamiek en dat de huidskleur, de afkomst of de etnische afstamming een doorslaggevend criterium vormde om de slachtoffers op een volstrekt laakbare wijze agressief te benaderen".