Hof van beroep Brussel (Franstalig), 28 maart 1998

Discriminatiegrond: Racisme
Gerechtelijk arrondissement: Brussel
Rechtsmacht: Hof van Beroep

Na een auto-ongeluk tussen een vreemdeling en een Belg vraagt de vreemdeling de tussenkomst van de politie voor een vaststelling van de feiten, gezien partijen niet tot een minnelijke schikking komen. De politie weigert een vaststelling te doen. Uiteindelijk wordt de vreemdeling tegen zijn wil en met geweld naar het commissariaat gevoerd en hierbij ernstig verwond.

1) De correctionele rechtbank van Brussel van 20 februari 1997 veroordeelt de politieambtenaren voor onlegitiem geweld, in casu slagen en verwondingen met de arbeidsongeschiktheid tot gevolg door ambtenaren in functie voor het op willekeurige wijze ontzeggen van een recht, in casu het recht een PV te laten opmaken na een autoaccident door ambtenaren in functie omwille van ras, huidskleur, afstamming, afkomst of nationaliteit.

2) Het hof van beroep van Brussel spreekt op 28 maart 1998 de agenten vrij omwille van gebrek aan afdoende bewijzen dat de handelingen van de politiemensen door racisme of xenofobie waren ingegeven.