Correctionele rechtbank Namen, afdeling Namen, 23 september 1993

Actiedomein: Andere domeinen
Discriminatiegrond: Racisme
Gerechtelijk arrondissement: Namen

De rechter beoordeelt soeverein vanaf wanneer de vrije meningsuiting kan worden beschouwd als een aansporing tot geweld, haat of discriminatie.

Artikel 3 bestraft het behoren tot een vereniging of een groep die openlijk en herhaaldelijk rassendiscriminatie bedrijft of verkondigt in de omstandigheden van artikel 444 van het Strafwetboek en streeft zo de uitroeiing van deze verenigingen na, daar zij zouden ophouden te bestaan bij gebrek aan leden. “De beschuldigde groepering, namelijk ASSAUT, omschrijft zichzelf (zie achterflap van het tijdschrift) als een vereniging, wat blijkt uit haar vergaderingen, het betalen van een lidmaatschapsbijdrage door de leden, het bestaan van verantwoordelijken en de uitgave van een tijdschrift. Bovendien volstaat het om hun maandblad te lezen, hun karikaturen en hun zelfklevers te bekijken, om te weten dat ASSAUT effectief discriminatie en rassendiscriminatie bedrijft of verkondigt.”

Wanneer de door de leden van een vereniging verkondigde ideeën inzake discriminatie hebben geleid tot gewelddaden, dan hebben deze leden een strafbaar feit begaan dat erin bestaat te behoren tot een vereniging die werd opgericht met het doel een aanslag te plegen op personen of eigendommen door het begaan van misdaden of wanbedrijven, zelfs indien zij deze gewelddaden niet zelf hebben gepleegd.

Opmerking: Deze uitspraak werd bevestigd in beroep (Luik, 1 maart 1995)