Correctionele rechtbank Luik, afdeling Luik, 28 januari 2002

Actiedomein: Andere domeinen
Discriminatiegrond: Racisme
Gerechtelijk arrondissement: Luik

Hubert D was door het hof van beroep van Luik veroordeeld voor het houden van een racistische toespraak in de provincieraad (Luik, 18/10/99). Bij het commentariëren van dit arrest in een publicatie van het REF bevestigde hij zijn voorstellen ondanks deze veroordeling wegens aanzetten tot racisme. In dezelfde periode had hij een nieuwe beweging opgericht, het BLOC WALLON, waarvoor hij verkiezingsdrukwerk had uitgegeven.

Op 28 januari 2002 veroordeelde de correctionele rechtbank van Luik een extreemrechtse leider voor de tweede maal wegens het aanzetten tot haat. De rechter oordeelde dat deze tekst "contient les mêmes approximations diverses et amalgames inutilement injurieux à l'encontre des personnes étrangères";
Bovendien werd hij ook veroordeeld voor zijn lidmaatschap aan twee groeperingen die segregatie en rassenhaat verkondigen (artikel 3). Gezien de veelheid aan artikels in hun publicaties die aanzetten tot haat, beschouwt de rechtbank zowel het REF als het Bloc Wallon als racistische bewegingen.

De beklaagde werd veroordeeld tot 4 maanden effectief en een boete van 4.957 Euro. De drie burgerlijke partijen kregen elk 1 euro toegekend.