Correctionele rechtbank Oost-Vlaanderen, afdeling Dendermonde, 29 juni 2007

Actiedomein: Alle domeinen
Discriminatiegrond: Racisme
Gerechtelijk arrondissement: Oost-Vlaanderen

Tijdens een voorafgaand incident, brengt beklaagde slagen toe aan een persoon van vreemde origine. In het politiekantoor ventileert zij nog in dronken toestand haar haatgevoelens: “vuile makakken, jullie zuigen ons leeg”.

Tegen de politie uit zij nog volgende bewoordingen: “het is toch waar zeker? Alle ellende in de wereld wordt door hen veroorzaakt”, waarvan de rechtbank de mening is toegedaan dat het gaat om aanzetten tot racisme en haat.

“Het is algemeen bekend dat het woord “makak” een denigrerende benaming is voor een persoon die voornamelijk van Maghrebijnse afkomst is. De racistische uitingen van beklaagde zijn de uiting van een ideologie van discriminatie die een permanent gevaar voor onze democratische waarden betekent. Enige gestrengheid in de bestraffing is in beginsel op zijn plaats”.

De beklaagde werd in eerste instantie vervolgd op grond van de antiracismewet. Aan de opzettelijke slagen en verwondingen werden de verzwarende omstandigheden toegevoegd zoals ingevoerd door de wet van 25 februari 2003. De beklaagde werd veroordeeld tot een geldboete van 200 euro.