Correctionele rechtbank Oost-Vlaanderen, afdeling Dendermonde, 24 december 2002

Actiedomein: Andere domeinen
Discriminatiegrond: Racisme
Gerechtelijk arrondissement: Oost-Vlaanderen

Een politiecommissaris wordt vervolgd voor het aanzetten van zijn korpsleden tot geweld tegen migranten en omdat hij als politiecommissaris discriminatie zou hebben gepleegd. Uit de verklaringen van talrijke korpsleden en bedienden blijkt dat de verdachte zijn racistische ideeën op groffe wijze verkondigde "ge moet de stront uit hun lijf nijpen tot je er zelf bij dood valt" en “je moet op kloppen tot je erbij dood valt anders heb je je werk niet goed gedaan".

De correctionele rechtbank van Dendermonde veroordeelt de politiecommissaris tot een gevangenisstraf van 9 maand met drie jaar uitstel omdat het niet tolereerbaar is dat hij, als korpschef, zijn ondergeschikte politieambtenaren heeft aangezet om op de migranten te kloppen. Ook het gegeven dat een kleine kern van migrantenjongeren voor moeilijkheden zorgden in de gemeente, kan geen rechtvaardiging bieden voor het strafbaar gedrag van de eerste beklaagde. Hij had als politiecommissaris en korpschef beter moeten weten.

De vordering van de burgerlijke partijen wordt afgewezen omdat niet bewezen is dat zij persoonlijk nadeel en schade hebben geleden.