Correctionele rechtbank Brussel, 9 februari 2022

Instantie: Correctionele rechtbank Brussel

Criterium: seksuele geaardheid

De feiten

In juli 2018 werd een transgender persoon in een park in Anderlecht aangevallen door twee personen. De beklaagden hadden de dag voor het incident een ontmoeting met het slachtoffer geregeld via een datingwebsite voor homoseksuelen. De daders, gewapend met een taser, vielen het slachtoffer aan terwijl ze de scène filmden. Op de video is te horen dat een van de beklaagden "Hij is een flikker" tegen het slachtoffer roept. Op de telefoon van een van de beklaagden werden ook andere video's gevonden. Een paar dagen na de gebeurtenissen filmde hij zichzelf terwijl hij met een katana (Japans zwaard) op zijn bed sloeg, waarbij hij zei dat hij "de zamels in elkaar wilde slaan" (waarmee homoseksuelen worden bedoeld).

Juridische kwalificatie

De beklaagden zijn door het parket vervolgd voor de volgende tenlasteleggingen:

• Slagen en verwondingen, gepleegd met voorbedachte rade, met een arbeidsongeschiktheid van minder dan 4 maanden tot gevolg en met als verzwarende omstandigheid een haatmotief (art. 398, 400 en 405quater Sw.).
  • Verboden wapendracht (Wapenwet).

Beslissing

De correctionele rechtbank achtte de tenlasteleggingen bewezen en erkende het homofobe karakter van de aanval.

De beklaagden hebben ter zitting toegegeven dat zij naar de ontmoeting waren gegaan met een persoon van wie zij wisten dat die transseksueel was, met het oog op een afrekening of, in hun woorden "om een flikker in elkaar te kloppen".

De homofobe aard van de aanval was inderdaad onbetwistbaar. Uit een analyse van het telefoonverkeer van een van de beklaagden bleek dat hij na de gebeurtenissen andere afspraken had gemaakt met seksuele voorstellen en dat er een sms-bericht was van de beklaagde waarin er sprake was van "het neuken van de moeder van de flikker”.

De eerste beklaagde werd veroordeeld tot 38 maanden gevangenisstraf met probatie-uitstel van vijf jaar voor twee derde van de straf en een geldboete van 800 euro. De tweede beklaagde werd veroordeeld tot een werkstraf van 300 uur en een boete van 800 euro.

Op burgerlijk vlak kreeg het slachtoffer 11.000 euro als vergoeding voor materiële en morele schade. De vereniging Rainbow House zal een schadevergoeding van 1.500 euro ontvangen.

Aandachtspunten

Voor zover Unia weet, is dit de tweede uitspraak waarin een haatmisdrijf tegen een transgender persoon wordt vastgesteld (de eerste uitspraak betreft corr. Brugge 7 maart 2018). Uit onderzoek blijkt dat transseksuelen wel vaker het slachtoffer zijn van haatmisdrijven, maar het dikwijls ook moeilijk vinden om de autoriteiten te benaderen uit angst om bespot te worden.

Hoewel het beschermd kenmerk ‘transseksualiteit’  onder de zogenaamde genderkenmerken valt, kan erop worden gewezen dat de rechter hier geen gewag heeft gemaakt van het kenmerk ‘gender’ en de feiten enkel heeft geanalyseerd vanuit het oogpunt van het kenmerk ‘seksuele geaardheid’. Hoewel uit de feiten duidelijk blijkt dat de daders homoseksuelen wilden aanvallen, had ook het transfobe karakter van deze aanval kunnen worden erkend.

Unia was geen burgerlijke partij in deze zaak, maar de Brusselse vereniging Rainbow House was dat wel.

Afgekort: Corr.rb.Brussel, 9-02-2022