Correctionele rechtbank Antwerpen, afdeling Antwerpen, 26 maart 2001

Actiedomein: Andere domeinen
Discriminatiegrond: Racisme
Gerechtelijk arrondissement: Antwerpen

De Correctionele Rechtbank van Antwerpen is van oordeel dat de 'Hitlergroet', het strekken van de rechterarm met geopende palm in de richting van de raadzaal, onbetwistbaar verbonden is met een fascistisch regime dat uitgaande van een vermeende suprematie van het ene ras boven het andere, overging tot het plegen van allerlei misdaden waaronder genocide. Het uitbrengen van de Hitlergroet kan niet op een andere manier geïnterpreteerd worden dan een verwijzing naar deze praktijken waardoor wordt aangezet tot discriminatie, haat, geweld en rassenscheiding jegens een groep, wegens zijn ras, huidskleur, afstamming of nationaliteit.

De rechter was verder van mening dat het uitbrengen van dergelijke groet vergaande gevolgen heeft, namelijk het tegen elkaar opzetten van mensen van verschillende origine en het uitlokken van wederzijds geweld waardoor buurten voor iedereen onleefbaar worden en hierdoor de samenleving in haar essentie wordt aangetast.