Correctionele rechtbank Brussel (Franstalige), 6 april 2007

6 april 2007
Discriminatiegrond: Racisme
Gerechtelijk arrondissement: Brussel

Vonnis in kracht van gewijsde

De rechtbank werd gevat voor herhaaldelijk geweld en diverse discriminaties waarbij verschillende portiers alsook een verantwoordelijke van de dancing W.W.L. betrokken waren.

Wat betreft raciaal geweld en discriminatie:

De rechtbank heeft geoordeeld dat P., voormalig portier, schuldig was aan discriminerende weigering tot toegang op grond van de Noord-Afrikaanse afkomst van E. aangezien hij deze laatste sloeg en uitmaakte voor “vuile Arabier”  (vertaling).

Het slachtoffer, dat zich burgerlijke partij stelde, zag zich een schadevergoeding toekennen ten belope van 1.000 euro die portier M. diende te betalen voor zijn racistische uitlatingen, zijn geweld en zijn weigering tot toegang en nog eens 1.000 euro ten laste van een andere gewelddadige portier C.

Het Centrum dat zich burgerlijke partij stelde heeft eveneens een schadevergoeding ten belope van 1.000 euro toegewezen gekregen, te betalen door voormalig portier P.

Daarentegen werd A. vroegere verantwoordelijk voor het personeel, vrijgesproken voor wat de discriminatie betreft. De rechtbank meende dat gene enkel bewijs was geleverd waardoor werd aangetoond dat hij aan  de portiers de opdracht gaf om te discrimineren.