Correctionele rechtbank Luik, afdeling Hoei, 13 december 2007

Actiedomein: Andere domeinen
Discriminatiegrond: Racisme
Gerechtelijk arrondissement: Luik

[Waarschuwing: deze tekst kan kwetsende woorden bevatten.]

De heer F., beklaagde, had, in het bijzijn van twee getuigen en op de openbare weg, beledigende en racistische verwijten geformuleerd ten aanzien van de slachtoffers. Hij noemde ze “vuile negers (sic)” en moedigde ze aan om “terug te keren naar hun oerwoud (sic)”. De gebeurtenissen vonden plaats naar aanleiding van een banaliteit (betreffende onder meer het parkeren van een voertuig) en zonder provocatie vanwege de slachtoffers. Beklaagde had de aangevallen slachtoffers onder meer bedreigd en geslagen.

(definitieve uitspraak)

De rechtbank was de mening toegedaan dat “dergelijke verklaringen in het openbaar, op ene agressieve toon, gepaard met slagen en bedreigingen, duidelijk de wil van beklaagde aan het licht brengen om aan te zetten tot haat en geweld, op grond van een zogenaamd ras en huidskleur van de getroffen personen”.

De rechtbank veroordeelde beklaagde tot een gevangenisstraf van 10 maanden met uitstel op voorwaarde dat hij een opleiding volgt om zijn agressief gedrag onder controle te houden.