Arbeidsrechtbank Luik, afdeling Luik, 22 januari 2024

Discriminatiegrond: Andere gronden
Gerechtelijk arrondissement: Luik
Rechtsmacht: Arbeidsrechtbank

Het ontslag van een man die werkte voor een huisvestingsmaatschappij was niet discriminatoir, maar het gevolg van een reeks functioneringsproblemen.

Feiten

Een man werkte voor een huisvestingsmaatschappij. Hij was er verantwoordelijk voor een deel van de technische dienst. Er stelden zich allerlei problemen: de man weigerde bepaalde vragen vanuit de hiërarchie op te volgen, hij viseerde bepaalde medewerkers en hij reageerde op opmerkingen van de directie met een ziektebriefje. De opmerkingen hadden te maken met alcoholconsumptie tijdens de werkuren en het aanbrengen van foto’s van Hitler naast een affiche tegen discriminatie. Uiteindelijk werd de man ontslagen.

Beslissing

De arbeidsrechtbank oordeelde dat het ontslag kennelijk onredelijk was en kende op grond van CAO nr. 109 een schadevergoeding toe van drie weken brutoloon. Volgens de arbeidsrechtbank had de werkgever, niettegenstaande de problemen, nooit een duidelijke en persoonlijke verwittiging gegeven aan de man. De werkgever had dus niet gehandeld als een normale en voorzichtige werkgever

De man vroeg ook een schadevergoeding voor morele schade omdat hij van mening was dat hij ten onrechte werd beschuldigd van alcoholconsumptie tijdens de werkuren en van antisemitisme. De arbeidsrechtbank oordeelde dat er wel degelijk redenen waren om opmerkingen te maken over het alcoholgebruik en het ophangen van foto’s van Hitler. Maar dit betekende niet dat de werkgever de man beschuldigde van antisemitisme.

Ten slotte was er volgens de arbeidsrechtbank geen sprake van discriminatie op basis van de gezondheidstoestand. De man kon geen feiten aanvoeren die discriminatie op basis van de gezondheidstoestand konden doen vermoeden. Het ontslag had wel degelijk te maken met de functioneringsproblemen.

Unia was geen betrokken partij.
Afgekort: Arbrb. Luik, afd. Luik, 22-1-2024 – rolnummer RG 22/4100/A