Arbeidsrechtbank Antwerpen, afdeling Hasselt, 28 mei 2009

Discriminatiegrond: Handicap
Gerechtelijk arrondissement: Antwerpen
Rechtsmacht: Arbeidsrechtbank

Een werknemer, slachtoffer van een arbeidsongeval, wordt ontslagen twee maanden voor de consolidatie van zijn letsels. Hij roept discriminatie in op grond van weigering van redelijke aanpassing en gezondheidstoestand. De rechtbank verwerpt de vordering aangezien er enerzijds geen sprake is van handicap en anderzijds het ontslag, voorzien in artikel 58 van de wet van 3 juli 1978, de rechtvaardigingstoets doorstaat aangezien een langdurige afwezigheid de arbeidsorganisatie stoort.

Vergelijkbare rechtspraak Arbeidsrechtbank Antwerpen, afdeling Hasselt, 28 mei 2009

1 juli 2024

Rechtspraak over racistische en andere haatdragende uitlatingen op het werk: analyse van juni 2024

In deze bijdrage analyseren we de rechtspraak over racistische en andere haatdragende uitlatingen op het werk. Vooreerst gaan we na welke grenzen in een werkcontext kunnen worden gesteld aan de vrije meningsuiting. We bekijken zowel de algemene grenzen die doorwerken in de werkcontext als de specifieke grenzen die eigen zijn aan de werkcontext.  Daaruit blijkt dat er in een werkcontext meer begrenzingen mogelijk zijn aan de vrije meningsuiting dan in het gewone openbare leven. Daarna gaan we na in welke mate racistische en andere haatdragende uitlatingen op sociale media beschermd worden als onderdeel van het privéleven.