Arbeidsrechtbank Brussel (Franstalige), 10 maart 2020

Discriminatiegrond: Andere gronden
Gerechtelijk arrondissement: Brussel
Rechtsmacht: Arbeidsrechtbank

Een gemeente ontslaat een vrouw die lijdt aan het syndroom van Ehlers-Danlos en daardoor regelmatig afwezig is. De arbeidsrechtbank oordeelt dat het ontslag discriminatoir is.

Datum : 10 maart 2020

Instantie : arbeidsrechtbank

Criterium : gezondheidstoestand

De feiten

Een vrouw werkt als loketbediende bij een gemeente. Ze is regelmatig afwezig voor min of meer langere periodes wegens een ziekte (het syndroom van Ehlers-Danlos). Ze wordt ontslagen met als motief ‘uw regelmatige afwezigheden wegens ziekte verstoren de goede werking van de dienst’. De vrouw vecht het ontslag aan omdat ze meent dat ze wordt gediscrimineerd op basis van haar gezondheidstoestand.

Beslissing

De arbeidsrechtbank oordeelde dat de vrouw feiten kon aanvoeren die een vermoeden van discriminatie aantoonden. Zo vermeldde de ontslagbrief uitdrukkelijk dat ze werd ontslagen omwille van haar herhaalde afwezigheden om medische redenen.

De werkgever diende vervolgens aan te tonen dat het ontslag berustte op een legitiem doel en dat de middelen om dat doel te bereiken passend en noodzakelijk waren. De gemeente stelde dat het ontslag wel degelijk beantwoordde aan een legitiem doel want de gemeente moest het goed functioneren van de dienst kunnen verzekeren.

De arbeidsrechtbank ging hier niet mee akkoord. De vrouw was vervangen tijdens haar afwezigheid en op die manier kon de dienstsverlening worden verzekerd. De arbeidsrechtbank wees er ook op dat minder ingrijpende oplossingen mogelijk waren dan het ontslag.

De vrouw kreeg de forfaitaire schadevergoeding van zes maanden brutoloon.

Unia was geen betrokken partij.

Afgekort: Arbrb. Brussel (Fr.), 10-3-2020 – rolnummer 18/5363/A