Arbeidsrechtbank Brussel (Franstalige), 8 september 2011

Discriminatiegrond: Racisme
Gerechtelijk arrondissement: Brussel
Rechtsmacht: Arbeidsrechtbank

M was reeds 3 jaar veiligheidsagent bij firma D. in het kader van een overeenkomst van onbepaalde duur. Hij dient klacht in tegen B., zijn overste, die verschillende keren, in het bijzijn van getuigen, racistische uitlatingen formuleerde.

Bijvoorbeeld ‘hij zou tegen techniekers gezegd hebben die problemen hadden met toegang, als je 4 Marokkanen wil die gemakkelijk deuren kunnen openen’ (sic) en over de film E.T. zei hij ‘die heeft tenminste begrepen dat hij naar huis moest gaan’ (sic), waarmee hij verwees naar medewerkers van Noordafrikaanse afkomst.

In 2008 diende M. klacht in op grond van de welzijnswet van 4 augustus 1996 (wet tegen pesten op het werk). De preventieadviseur heeft een onderzoek gevoerd en B. zou bepaalde feiten hebben toegegeven en bereid zijn zich te verontschuldigen.

M. werd eerste tegen zijn zin overgeplaatst en uiteindelijk in augustus 2008 ontslagen wegens reorganisatie (zoals vermeld op de C4), maar de vakbond vindt een advertentie waarin het bedrijf duidelijk aangeeft dat het op zoek is naar een interimkracht om hem te vervangen.

De rechtbank verwerpt het aspect 'racisme' in het dossier maar meent dat de verantwoordelijkheid van het bedrijf op het spel staat in zoverre er verschillende overplaatsingen zijn om tenslotte geen nieuwe werf meer aan te duiden.