Redelijke aanpassingen voor meisje met dyslexie

22 mei 2012
Discriminatiegrond: Handicap

De ouders van een meisje met dyslexie uit het secundair onderwijs namen contact op met het Centrum over het gebrek aan aanpassingen door de school. De school had de ouders aangeraden om hun dochter naar een technische richting te sturen omdat haar schoolresultaten slecht waren. Volgens de ouders waren die slechte resultaten deels toe te schrijven aan het tekort aan redelijke aanpassingen voor hun dochter.

Er werden wel speciale maatregelen genomen om examens te kunnen afleggen, maar volgens de ouders werden er niet genoeg aanpassingen voor het dagelijkse werk doorgevoerd.

Na twee ontmoetingen met alle betrokkenen (directie, titularis, leraren, PMS, ouders, leerling, psycholoog, Centrum), beloofde de school om extra inspanningen te leveren tijdens de examens en om specifieke maatregelen te treffen om aan de algemene noden van deze leerling tegemoet te komen (bijvoorbeeld afspraken met andere leerlingen voor notities), en om bepaalde speciale aanpassingen door te voeren (zoals cursussen in digitale vorm, mogelijkheid om examens mondeling af te leggen, toelating om een rekenmachine te gebruiken).