Redelijke aanpassingen voor leerlingen met autisme in de muziekacademie

25 september 2018
Actiedomein: Onderwijs
Discriminatiegrond: Handicap

De aanwezigheid van de ouders van autistische leerlingen tijdens de muziekles veroorzaakt wrijvingen in de muziekacademie. Unia bemiddelt en helpt de school en de ouders om een compromis te vinden.

Drie kinderen met autisme en visuele beperkingen hebben extra begeleiding nodig om les te volgen aan de muziekacademie. Gedurende twee jaar was er daarom telkens één van de ouders aanwezig in de les. De aanwezige ouder gaf vaak goede raad aan de lerares. Daardoor kreeg de lerares echter het gevoel dat ze in het oog werd gehouden, en niet meer zichzelf kon zijn.

De lerares beslist daarom dat de kinderen nog steeds welkom zijn, maar dat de ouders vanaf nu in de gang moeten wachten tijdens de muziekles. De ouders gaan hiermee niet akkoord: uit ervaring weten ze dat hun kinderen, die een zware vorm van autisme hebben, snel over hun toeren geraken.

Unia organiseert een bemiddelingsgesprek tussen de muziekacademie (de directie en de leerkrachte) en de ouders. Tijdens het gesprek komen beide kanten tot nieuwe inzichten. Er wordt een oplossing gevonden, zodat de kinderen opnieuw kunnen deelnemen aan de muzieklessen.

Meer weten?