Recht op volwassenenonderwijs, ook met hoofddoek

16 juli 2019
Actiedomein: Onderwijs
Discriminatiegrond: Geloof of levensbeschouwing

Een vrouw wil zich graag inschrijven voor de opleiding Verpleegkunde in het volwassenenonderwijs (HBO5), maar krijgt te horen dat ze in het schoolgebouw haar hoofddoek niet zal mogen dragen. Na tussenkomst van Unia verandert de school het schoolreglement.

Een vrouw krijgt het deksel op de neus wanneer ze zich wil inschrijven voor een opleiding Verpleegkunde: ze mag de lessen enkel volgen als ze haar hoofddoek afdoet. Omdat het niet over een stageplek of een praktijkles met specifieke voorwaarden gaat, wil de vrouw graag weten wat haar rechten zijn. Ze klopt aan bij Unia.

Daarop nemen we contact op met de schooldirectie. We stellen het reglement in vraag, en motiveren dat het om volwassen personen gaat die de vrije keuze moeten hebben om hun geloofsovertuiging te uiten. De directie luistert naar onze argumenten en stelt een voorstel tot herziening voor bij de raad van bestuur.

De school begrijpt dat het belangrijk is dat studenten van alle geloofsovertuigingen maximaal kunnen participeren en hun identiteit kunnen behouden. Daarom beslist ze om vanaf het schooljaar 2019-2020 het schoolreglement voor de HBO5-richting aan te passen, zodat er niet meer verwezen wordt naar hoofddeksels of hoofddoeken. De stageplekken behouden wel hun interne regelgeving.

Meer weten?