Een moslima haalde pedagogisch getuigschrift islamleerkracht niet omdat ze een hoofddoek droeg

2 april 2019
Actiedomein: Onderwijs
Discriminatiegrond: Geloof of levensbeschouwing

Een vrouw die leerkracht islamitische godsdienst wou worden, moest voor een jury van de Franse Gemeenschap komen om haar getuigschrift te halen. De jury was verrast door haar hoofddoek en vroeg haar om het examen uit te stellen.

De vrouw klopte aan bij Unia om deze vorm van discriminatie aan te klagen. Wij bevestigden dat zij als islamleerkracht het volste recht heeft om islamitische geloofstekens te dragen. Een recht dat je kan terugvinden in nationale en internationale regels. Unia vatte al die bepalingen samen in een aanbeveling.

Unia contacteerde de Franse Gemeenschap. Daar werd ons gezegd dat alles op alles wordt gezet om de vrouw haar examen opnieuw te laten doen, in betere omstandigheden dan. De moslima in kwestie kreeg bovendien de excuses van de minister van Onderwijs voor het ongemak. Door het uitstellen van dat examen, kreeg ze geen getuigschrift. Daarom moest ze wachten tot het schooljaar daarop om te beginnen als leerkracht.

Meer weten?