Oudere man bereikt door werken slechts moeilijk zijn woning

18 januari 2018
Discriminatiegrond: HandicapLeeftijd

Door openbare werken moet een oudere man met een handicap plots een grote put trotseren om bij zijn woning te geraken. De gemeente vraagt hem in eerste instantie om geduld te hebben: de werken zullen nog enkele maanden duren. De man komt een paar keer lelijk ten val en schakelt de hulp in van Unia.

De oudere man heeft een handicap, waardoor hij moeilijk te been is. Hij gebruikt een stok en is afhankelijk van zijn auto voor zijn verplaatsingen. Hij moet ook regelmatig naar de dokter, het ziekenhuis, enz.

Door openbare werken in zijn straat is de straat op bepaalde plaatsen opengebroken. Vlak voor zijn deur verhindert een grote put de vlotte toegang tot de woning van de man. Wil hij niet geïsoleerd aan huis gekluisterd zijn? Dan moet hij dit obstakel dus noodgedwongen trotseren. De man legt het probleem voor aan de bevoegde schepen. Die vertelt hem dat de werken meerdere maanden zullen duren, en dat er dus niets anders op zit dan geduld te hebben.

Unia bemiddelt een eerste keer

Nadat de man al meerdere keren door het hindernissenparcours voor zijn deur ten val komt en zelfs een doktersafspraak mist omdat hij niet in zijn auto geraakt door de put, neemt hij contact op met Unia. Wij informeren hem over het recht op redelijke aanpassingen. Ook nemen we voor hem contact op met de verantwoordelijke voor openbare werken bij de gemeente, die we eveneens informeren over de wettelijke verplichtingen. We vragen ook om bij noodzakelijke werken oog te hebben voor de toegankelijkheid en rekening te houden met minder mobiele bewoners of weggebruikers.

De gemeente geeft onmiddellijk gevolg aan onze vraag en geeft de opdracht om de put te dichten. Helaas is de gedichte put door het slechte weer modderig geworden. De man is met zijn stok in de modder gezakt, uit evenwicht geraakt en alsnog zwaar ten val gekomen. Volledig ontmoedigd laat hij Unia weten dat deze aanpassing voor hem geen oplossing heeft gebracht: hij heeft zich zwaar bezeerd.

Effectieve oplossing

Unia neemt opnieuw contact op met de verantwoordelijke bij de gemeente. Die neemt de zaak ernstig en doet nog dezelfde dag nazicht op de werf om te zien hoe de situatie verbeterd kan worden voor de bewoner. De werkleider geeft onmiddellijk de opdracht om kiezels te laten gieten om het pad te stabiliseren en komt de man persoonlijk vragen of dit voor hem de goede oplossing is.

De man laat ons weten dat het probleem nu verholpen is. Zijn vertrouwen in de inspanningen van de gemeente lijkt daarmee hersteld.

Meer weten?

Een redelijke aanpassing is een aanpassing die een effectieve oplossing biedt voor de persoon met een handicap, en die bereikt wordt via wederzijds overleg.