Kandidaat-huurder geweigerd vanwege zijn origine

2 september 2013
Actiedomein: Huisvesting
Discriminatiegrond: Racisme

Een man wenste een goed te huren maar kreeg van het immobiliënagentschap te horen dat het reeds verhuurd was aan iemand anders. Toen hij zag dat de aankondiging online nog steeds te raadplegen was, contacteerde hij het agentschap opnieuw. Hij deed dit niet onder zijn eigen naam, maar gaf een Belgisch klinkende naam door. Op die manier kreeg hij wel een afspraak. Daarna belde hij nogmaals met zijn echte naam en het goed bleek opnieuw verhuurd te zijn.

Omdat er een vermoeden van discriminatie bestond, nam het Centrum contact op met het agentschap. Blijkbaar bevond het pand in kwestie zich in een appartementsgebouw waar het agentschap reeds andere panden verhuurd had. Er zou zich intern een vergissing hebben voorgedaan tussen de medewerkers van het agentschap over de status van het goed.

Na een ontmoeting tussen de verschillende partijen, verbond het agentschap zich ertoe om correct te handelen en om een eventuele kandidatuur van de eiser te ondersteunen. De man begreep de verklaringen van het agentschap en zou er niet aan twijfelen om het opnieuw te contacteren bij het zoeken naar een woning.