Werkgever voorziet interne procedure rond discriminatie

7 oktober 2022
Actiedomein: Werk
Discriminatiegrond: Racisme

Een vrouw nam contact op met Unia omdat ze op het werk slachtoffer werd van discriminatie. Samen met de verschillende partijen werden concrete oplossingen gevonden.

Er deed zich een conflict voor tussen een medewerkster en haar werkgever, een lokale overheid. De vrouw nam contact op met Unia, dat slachtoffers van discriminatie adviseert en bijstaat. De partijen gingen rond de tafel zitten en vonden samen een aantal oplossingen. De medewerkster is blij met het behaalde resultaat.

Dankzij de onderhandeling, treft de werkgever  ook structurele maatregelen  om discriminatie in de toekomst te vermijden. Zo  engageert de werkgever zich onder andere om een interne procedure voor discriminatiemeldingen te voorzien. De werkgever zal in dat kader ook een medewerker opleiden rond discriminatie die daardoor  de medewerkers en de werkgever kan adviseren wanneer zich opnieuw een situatie van discriminatie op de werkvloer voordoet.

Meer leren over diversiteit op het werk? Ontdek de gratis vormingsmodules en handleidingen van Unia op eDiv.be.

Op de website Kies Gelijke Kansen ontdek sterke voorbeelden van lokale overheden en adviezen van Unia om het lokale gelijkekansenbeleid een boost te geven.