Geweigerd voor benoeming door multiple sclerose

17 november 2016
Actiedomein: Werk
Discriminatiegrond: Handicap

Een persoon met multiple sclerose, die in een  Brusselse openbare instelling voor gezondheidszorg werkt, contacteerde Unia omdat de instelling weigerde om hem te benoemen. Het benoemingsreglement voorzag namelijk dat een werknemer maar een maximaal aantal dagen afwezig mocht zijn tijdens de voorbije drie jaren.

Na een onderzoek van de concrete situatie, oordeelde Unia dat er sprake was van een indirecte discriminatie op basis van handicap. De maatregel in kwestie kan in het bijzonder werknemers met een handicap benadelen. Zij hebben namelijk een hoger risico op ziekte dan andere werknemers. Een dergelijke algemene maatregel lijkt onevenredig te zijn omdat zij onverkort van toepassing is op alle werknemers ongeacht hun persoonlijke situatie.

Via de vakbond van de betrokkene deelde Unia haar zienswijze mee aan de openbare instelling. Die ging ermee akkoord om in het reglement een uitzondering te voorzien voor personen met een handicap. De betrokkene kon alsnog benoemd worden.