Digitale identiteitsapp nu ook bruikbaar voor blinde en slechtziende gebruikers

12 februari 2023
Discriminatiegrond: Handicap

Unia ontving diverse meldingen over een digitale identiteitsapp die niet toegankelijk was voor blinden en slechtzienden. Daardoor konden personen met een visuele handicap de applicatie niet gebruiken zonder de hulp van een ziende derde. Na lang aandringen kon Unia de identiteitsapp ertoe bewegen om de toegankelijkheidsproblemen aan te pakken. 

De digitale identiteitsapp is nodig om in te loggen op het digitaal portaal van talloze private- en overheidsinstanties. Een groep blinde en slechtziende gebruikers dienden een klacht in bij Unia omdat ze hem niet konden gebruiken. 

Dankzij Unia kon een oplossing getest en goedgekeurd worden door externe toegankelijkheidsexperten Anysurfer en Eleven Ways. De identiteitsapp is voortaan compatibel met de VoiceOver-functie van iOS. Blinde en slechtziende iPhone-gebruikers kunnen daardoor volledig autonoom gebruik maken van de digitale applicatie.

Omdat bepaalde veiligheidsgaranties ontbreken, kon deze oplossing nog niet worden geïmplementeerd voor het besturingssysteem Android. Blinde en slechtziende Android-gebruikers hebben bij de installatie van de identiteitsapp nog altijd eenmalig hulp nodig van een ziende derde. Daarna kunnen ze de applicatie wel zelfstandig gebruiken. Unia dringt erop aan dat de identiteitsapp evoluties inzake veiligheid van Android-technologie nauwgezet blijft opvolgen, zodat de applicatie ook compatibel kan worden gemaakt met de TalkBack-functie en Android-gebruikers de identiteitsapp ook geheel autonoom zouden kunnen gebruiken.