Bidden op het werk

20 september 2012
Actiedomein: Werk
Discriminatiegrond: Geloof of levensbeschouwing

In een internationaal productiebedrijf met Europese zetel in België namen de spanningen en radicalisering tussen arbeiders toe naar aanleiding van het bidden in de kleedkamers. De Belgische bedrijfsleiding, hierin gesteund door het moederbedrijf, wenste in lijn met de bedrijfswaarden geen absoluut verbod op het bidden in te lassen.

Om het sociale overleg hierover te vergemakkelijken, stelde de inspectie Toezicht Sociale Wetten voor om beroep te doen op de expertise van het Centrum. Het Centrum gaf inhoudelijke en methodologische ondersteuning aan de sociale partners om te komen tot een 'onderhandelingsruimte' (zie voor meer info p. 102 jaarverslag 2011 Discriminatie-Diversiteit). Het was de bedoeling om via deze overlegmethode tot een oplossing te komen die niet enkel het juridische kader respecteert, maar ook rekening houdt met de bedrijfseigen sociale dynamieken en de leidinggevende dimensie. Op basis van deze input kwamen de bedrijfsleiding en vakbonden onderling overeen om één 'stille ruimte' in te richten waar alle personeelsleden tijdens de pauzes welkom zijn om in stilte te bidden, mediteren, rusten of iets te lezen,... Om de nodige sereniteit te garanderen, zijn de regels voor het gebruik van dit lokaal in het arbeidsreglement opgenomen. De dynamiek tussen de arbeiders is sindsdien veel verbeterd.