Assistentiehond mag mee naar het werk

5 juni 2018
Actiedomein: Werk
Discriminatiegrond: Handicap

Een rolstoelgebruiker wil een assistentiehond aanvragen om hem te helpen bij zijn dagelijkse handelingen. Maar wanneer hij te horen krijgt dat zijn werkplek geen honden toelaat, vreest hij dat hij de assistentiehond toch niet zal kunnen adopteren. Hij roept de hulp in van Unia.

Unia gaat het gesprek aan met de werkgever, en geeft meer uitleg over het recht op redelijke aanpassingen voor werknemers met een handicap. Daarop schiet de werkgever in actie en wordt er gezocht naar alternatieve mogelijkheden binnen het bedrijf. De werkgever stelt als oplossing voor om de man te werk te stellen in een andere afdeling, waar de hond wel welkom is.

De melder gaat hiermee akkoord en na enkele weken krijgt hij een attest dat hij de assistentiehond mag meenemen naar het werk. Enkele maanden later is het zover: hij krijgt een getrainde assistentiehond toegewezen door een vereniging die de honden opleidt. De hond en de melder gaan samen aan de slag om de opleiding van de hond af te werken. Ze gaan nu samen naar het werk, en ook thuis helpt de hond zijn baasje.

Meer weten?