Zoek Onderhandelde oplossingen

376 Onderhandelde oplossingen gevonden
7 maart 2012

Onderhandelde oplossing – Redelijke aanpassing voor toegang tot een bankrekening

Iemand nam contact op met het Centrum over thuisbankieren. Met het oude systeem van de bank kon deze persoon ondanks zijn fysieke handicap zijn rekening volledig zelfstandig thuis beheren. De bank wou nu al haar klanten verplichten om over te schakelen op een nieuw systeem met aparte kaartlezers. Dankzij de tussenkomst van het Centrum werd voor dezelfde prijs een speciaal systeem geïnstalleerd dat hem toegang tot zijn rekening en veilige transacties via internet garandeert.

28 februari 2012

Buitenlands accent

Een uitzendkantoor belt een persoon van Afrikaanse herkomst op in verband met een baan als telefonist in een callcenter. Na een aantal belangrijke aspecten van de baan te hebben besproken (rijbewijs, beschikbaarheid, loon enz.), onderbreekt de medewerkster van het uitzendkantoor het gesprek om een laatste punt te controleren. Als ze terug aan de telefoon komt, meldt ze aan de kandidaat dat hij niet in aanmerking komt voor de baan omdat hij een buitenlands accent heeft.

16 januari 2012

Overleg – Infopunt Toegankelijk Reizen

Het Centrum zat rond de tafel met het Infopunt Toegankelijk Reizen, een dienst van Toerisme Vlaanderen. Reizigers met een handicap vinden bij het Infopunt informatie over de toegankelijkheid van diverse vakantiebestemmingen. Anderzijds kan de toeristische sector bij het Infopunt terecht voor achtergrondinformatie over toegankelijkheid, premies en richtlijnen voor toegankelijkheidsaanpassingen. Het Centrum bracht een vonnis onder de aandacht waarbij een reisbureau werd veroordeeld dat weigerde om een persoon met een handicap in te schrijven. Het vonnis herinnert eraan dat ook de toeristische sector verplicht is tot het treffen van redelijke aanpassingen.

12 januari 2012

Good practice – Autoverzekering

Een persoon mag, omwille van zijn handicap, uitsluitend met een automatische versnellingsbak rijden. Na schade aan zijn auto vraagt hij aan de garage om conform de voorschriften in zijn omnium autoverzekeringspolis zijn auto te herstellen. Gedurende de gehele herstellingsperiode heeft hij volgens de polis recht op een gratis vervangwagen. Echter, de garage wil hem enkel een vervangwagen met een automatische versnellingsbak toekennen indien de klant zelf 20 procent van de huurprijs oplegt. Na tussenkomst van het Centrum bij de klachtendienst, werd schriftelijk bevestigd dat de klant geen extra kost moet betalen voor een vervangwagen met een automatische versnellingsbak.

2 januari 2012

Bemiddeling – Redelijke aanpassing (werk)

Een man vraagt aan zijn werkgever om een uitzondering toe te kennen op zijn uniformdracht en een pet te mogen dragen bij de uitoefening van zijn beroep omdat hij een zeldzame huidziekte heeft. Bij blootstelling aan UV-stralen heeft de man namelijk heel veel kans op de ontwikkeling van huidkanker. Na bemiddeling door het Centrum stemt de werkgever er uiteindelijk mee in dat de man, omwille van medische redenen, een onopvallend hoofddeksel mag dragen.