Zoek Onderhandelde oplossingen

376 Onderhandelde oplossingen gevonden
22 mei 2012

Toegankelijkheid van betaalparking voor rolstoelgebruikers

Een rolstoelgebruiker meldde problemen met de toegankelijkheid in verschillende betaalparkings die door eenzelfde firma worden beheerd. Het ging om verschillende problemen: de parking had geen directe toegang tot het nabijgelegen station, de blauw gemarkeerde parkeerplaatsen waren te smal, er was geen bewegwijzering die de autobestuurder naar deze aangepaste parkeerplaatsen leidde. Na de tussenkomst van het Centrum beloofde het parkeerbedrijf om de nodige aanpassingen in twee fases door te voeren.

22 mei 2012

Discriminatie omwille van buitenlands accent

Een uitzendkantoor belde een persoon van Afrikaanse herkomst op in verband met een baan als telefonist in een callcenter. Na een aantal belangrijke aspecten van de baan te hebben besproken (rijbewijs, beschikbaarheid, loon enz.), onderbrak de medewerkster van het uitzendkantoor het gesprek om een laatste punt te controleren. Toen ze terug aan de telefoon kwam, meldde ze aan de kandidaat dat hij niet in aanmerking kwam voor de baan omwille van zijn buitenlands accent.

22 maart 2012

Onderhandelde oplossing – Toegankelijkheid bankkantoor

Een rolstoelgebruiker en trouwe klant bij een bepaalde bank contacteert ons omdat hij geen respons krijgt op zijn aanhoudende vraag om zijn bankkantoor toegankelijk te maken. Specifiek wenst hij dat er een oplossing wordt gezocht (of redelijke aanpassing wordt voorzien) om de 5cm hoge drempel aan de ingang te overbruggen. Het Centrum heeft de betreffende bank aangeschreven, verwijzend naar de antidiscriminatiewetgeving, en kreeg een interessant en constructief antwoord. De bank schrijft zich niet alleen in in een beleid waarbij verschillende kantoren in overleg met de toegankelijkheidsspecialist Plain Pied toegankelijk zullen worden gemaakt, maar heeft naar aanleiding van ons schrijven ook besloten om het bewuste kantoor zo snel mogelijk volledig toegankelijk te maken.