Orientatienota 2005-2007

Met deze oriëntatienota beogen we een strategisch planningsproces op gang te brengen. We willen immers een proactieve kijk hebben op de rol van het Centrum in de komende jaren, zowel op het vlak van racismebestrijding als ten overstaan van de zogeheten niet-raciale discriminaties; de gelijke kansen, ieders rechten en het vreemdelingenrecht.

Gelukkig zijn wij bij het Centrum niet de enige om dit programma te verwezenlijken, vandaar de keuze om in stappen te werken. Deze oriëntatienota vormde de aanzet voor een intensieve gespreksronde met partners die actief zijn op het gebied van discriminatie en migratie én die dezelfde algemene doelstellingen nastreven als het Centrum. Via die gesprekken wilden wij ons oor te luisteren leggen bij andere maatschappelijke actoren, om hun visie te kennen op de rol van het Centrum en de manier waarop het zijn werking via partnerships kan versterken. Ook dienen de specifieke doelstellingen van het Centrum duidelijk te worden bepaald, vooral diegene waarbij het Centrum een specifieke rol dient te spelen.

De strategische planning is een proces dat van start ging met deze oriëntatienota, gevolgd door een periode van zes maanden besprekingen die nu werden afgerond. Of beter gezegd, onderbroken, want door de rijkdom van die gesprekken wensen wij dit soort dialoog een blijvend karakter te geven. Wij willen ook even van de gelegenheid gebruik maken om al diegenen te bedanken die de tijd hebben genomen voor dit soort overweging rond en met het Centrum.

Voor het einde van het jaar 2005 zal dit document worden vervolledigd met een concreet actieplan. Op dat ogenblik dienen alle fasen van de uitvoering, de opvolging en de bijsturing te worden doorlopen. In de loop van dit proces is de communicatie van primordiaal belang: luisteren, overleggen en bemiddelen… Dankzij dit soort communicatie zullen wij ons ook rekenschap kunnen geven van wat wij doen; inschatten in welke mate deze of gene objectieven werden verwezenlijkt en kunnen wij lessen trekken voor het uitwerken van toekomstige plannen.