Zeven jaar cel voor poging tot doodslag met racistisch motief in Couvin

7 november 2018

De strafrechter uit Dinant heeft vandaag een man veroordeeld tot een effectieve celstraf van zeven jaar voor poging tot doodslag en slagen en verwondingen op een Afghaanse asielzoeker. Hij sloeg en verwondde hem met messen. Een racistisch haatmisdrijf, zo oordeelde de strafrechter. Unia was burgerlijke partij.

De feiten dateren al van de zomer van 2016. Twee mannen trekken een Afghaanse asielzoeker van zijn fiets. Zij trappen hem verschillende keren. Het slachtoffer hoort racistische scheldwoorden. Hij  ontsnapt aan het geweld, maar moet terugkeren omdat hij in het tumult spullen vergat mee te nemen. De dader die onder invloed is van alcohol, steekt daarop het slachtoffer met een mes.

Het slachtoffer overleefde de aanval, maar ondervindt nog steeds psychologische problemen door deze agressie.

‘De vijandige retoriek over migratie jaagt sommigen op en mondt zelfs soms uit in racistisch geweld. Deze veroordeling vinden we dan ook een belangrijk signaal dat een halt toeroept aan het negatieve klimaat tegenover asielzoekers. Het slachtoffer verbleef in een opvangcentrum van asielzoekers. Dat centrum werd bij delen van de lokale bevolking ook al vijandig onthaald. Dit haatmisdrijf weerspiegelt die vijandigheid,’ reageert Unia als burgerlijke partij op de veroordeling.

De strafrechter veroordeelde de man nu voor poging tot doodslag. De aanval werd ingegeven door haat, misprijzen of vijandigheid vanwege iemands etnie of afkomst, een verzwarende omstandigheid. De rechter sprak in het vonnis ook over het feit dat de dader lid was van een bende die zich verzet tegen de aanwezigheid van asielzoekers en hen provoceert en beledigt.

Een  tweede dader sloeg het slachtoffer in het gezicht met een zak lege bierblikjes. Hij werd ook veroordeeld, maar het de rechter achtte niet bewezen dat hij handelde uit racistische overwegingen.