Werknemer krijgt celstraf voor negationisme

27 april 2018
Actiedomein: Werk
Discriminatiegrond: Racisme

Een man is door de correctionele rechtbank van Antwerpen veroordeeld tot 5 maanden cel en een geldboete voor  verschillende misdrijven, waaronder een strafbare inbreuk op de Negationismewet op de werkvloer. De man verkondigde in het bijzijn en ten aanzien van verschillende collega’s waaronder een aantal met een migratieachtergrond, dat “Hitler nog te braaf was en het vergassen van de Joden slechts een detail was in de geschiedenis.” Unia stelde zich burgerlijke partij.

De feiten dateren van 23 september 2016 en vonden plaats in de kantine van het bedrijf waar de man werkte. Een collega filmde de uitlating. “Er zijn in ons land niet veel uitspraken op basis van de Negationismewet. En al helemaal niet voor negationisme op de werkvloer,” vertelt Els Keytsman, Unia-directeur.

Ze gaat verder: “Niemand mag de ogen hiervoor sluiten. Respect voor elkaar is een hoog goed. Als dat niet vanzelf komt, dan zijn er wetten in dit land waarmee de rechter aan de slag kan. Daarom waren we burgerlijke partij”.

Nazisympathie

Bij de man thuis werden verschillende voorwerpen aangetroffen die zijn sympathie voor de nazi-ideologie bevestigen. De huiszoeking gebeurde in het kader van inbreuken op de Wapenwet.

Naast zijn celstraf veroordeelde de strafrechter de man tot een geldboete van 300 euro.

Vergelijkbare artikels

7 mei 2024

Europese richtlijn om burgers beter te beschermen tegen discriminatie

Unia is zeer verheugd over de goedkeuring van de richtlijn over normen voor "organen voor gelijke behandeling" door de Raad van de Europese Unie op 7 mei, onder Belgisch voorzitterschap. Dit is een belangrijke richtlijn in de huidige politieke context, omdat ze normen vastlegt om de onafhankelijkheid van gelijkheidsorganen zoals Unia te garanderen, hen te voorzien van voldoende middelen en hun mandaat en bevoegdheden te versterken.