Wat is er allemaal te doen op 21 maart?

19 maart 2018
Actiedomein: Alle domeinen
Discriminatiegrond: Racisme

21 maart is het de Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie. Onze lokale contactpunten steken die dag de handen uit de mouwen en delen meer dan 22.000 badges uit aan steden en gemeenten. En ook naast deze hoofdcampagne bruist het van de initiatieven. Hieronder vind je een overzicht van alle activiteiten.

Buttonactie in 33 gemeenten

Over heel Vlaanderen deelt Unia meer dan 22.000 buttons uit aan het stads- en gemeentepersoneel, OCMW en politiemensen. De boodschap? 'Ik behandel iedereen gelijk-waardig.' Met de button kunnen personeelsleden tonen dat er in hun gemeente of stad geen plaats is voor racisme of discriminatie.

Sint-Niklaas: maand van de verdraagzaamheid

In Sint-Niklaas staat maart volledig in het teken van de maand van de verdraagzaamheid. Het stadsbestuur werkt daarvoor samen met verschillende partners, waaronder Unia.

Zo stelde Unia educatieve koffers op, samen met het team flankerend onderwijsbeleid en de bibliotheek. Daarmee kunnen leerkrachten in de klas aan de slag rond de thema’s racisme, verdraagzaamheid en diversiteit. De koffers kunnen vanaf 21 maart uitgeleend worden bij de bib van Sint-Niklaas. De eerste 10 scholen die de koffers uitlenen krijgen er een workshop rond omgaan met racisme in de klas bovenop!

Op woensdag 28 maart is er dan weer de lezing 'Brief aan Cooper en de wereld' van Dalilla Hermans. Els Keytsman, directeur van Unia, verzorgt het slotwoord.

Gent: ‘Minder’ op het podium

Tienermeisjes uit de Brugse Poort spelen in het theaterstuk Minder reële scenes na over dagelijks racisme en discriminatie. Toeschouwers kunnen de rollen aanpassen, naspelen en toebedelen naar hun eigen inleving.

Een frisse voorstelling, waarmee vzw Jong, Unia en de Jeugddienst van Stad Gent jongeren willen aanzetten om te praten over vooroordelen en de effecten van racisme. Na de première zal de voorstelling ook te zien zijn in Gentse secundaire scholen.

'Minder' staat voor het eerst op het podium op 21 maart om 15:00 uur, bij het theatergezelschap de Vieze Gasten in Gent. Jongeren van 11 tot 15 jaar zijn welkom.

Beken kleur!

Bovendien bekennen de personeelsleden van Stad Gent en OCMW Gent kleur tegen discriminatie, door op 21 maart massaal in kleurrijke outfits naar het werk te komen. Een felle trui, een kleurrijke T-shirt, een kleurige muts… Alles kan, alles mag, als het maar kleurrijk is.

Brugge: samenwerking met  federale politie

In Brugge springt de Federale Politie West-Vlaanderen mee op de kar: zij organiseren op 21 maart een cartoontentoonstelling rond diversiteit voor alle collega's. De politie wordt bovendien opgeroepen om de badges met de tekst 'ik behandel iedereen gelijk-waardig' te dragen, en om foto's te maken voor de fotocampagne #GeefMe1Minuut van Unia.

Je kan op 21 maart ook altijd langskomen bij de infostand van Unia in het Huis van De Bruggeling, waar we allerlei flyers en info uitdelen rond racisme en diversiteit.

Kortrijk: rad van onfortuin

In Kortrijk organiseert Unia, samen met het RIS en stad Kortrijk, een infostand op 21 maart. Waag je kans aan ons rad van onfortuin, en win een mooie prijs! Je vindt ons van 15 uur tot 17 uur op de Grote Markt.

Oostende: week van de diversiteit

In Oostende werkt Unia samen met het Sociaal Huis, dat deze week een week van de diversiteit organiseert. We duiken op verschillende plaatsen op met ons 'Rad van Onfortuin' en delen buttons en kaartjes uit aan het stadspersoneel van Oostende.

Leuven: stad waar iedereen gelijke kansen krijgt

Leuven zet woensdag de deuren van het stadhuis open en organiseert van 13:30 tot 16:00 uur open ateliers over discriminatie op de huisvestingsmarkt, op de arbeidsmarkt en in het onderwijs. Zo vestigt de stad de aandacht op haar toetreding tot de ‘Europese Coalitie van steden tegen Racisme’ (ECCAR). Middenveldorganisaties én burgers kunnen tegelijkertijd hun handtekening zetten onder de toetredingsverklaring.

Je vindt Unia en de dienst diversiteit van de stad Leuven voor het stadhuis: daar informeren we je graag over de ECCAR-plannen van de stad.

Genk: gelijke kansen en geurhangers

In Genk komen Dalilla Hermans en Latif Ait op 22 maart naar de bibliotheek om het personeel van het OCMW en stad Genk te versterken in het gelijkekansenverhaal.

Op vrijdagochtend wordt het personeel van de Stad Genk verwelkomd door medewerkers van de dienst Diversiteit, de schepen van Gelijke Kansen en een medewerker van Unia. Hun voertuigen krijgen een geurhanger met de tekst 'racisme, daar zit een geurtje aan!'.

Franstalig: documentaire ‘Retour à Forbach’ in Namen

In de documentaire ‘Retour à Forbach’ keert de regisseur terug naar zijn geboortedorp om een portret te maken van de inwoners. Na de documentaire is er een gesprek met Patrick Charlier, de Franstalige co-directeur van Unia.

De screening is een samenwerking tussen Amnesty International Belgique Francophone, le Collectif Citoyens Solidaires Namur en Unia. Op 21 maart om 20:00 uur in Caméo!