Unia om de hoek, ook in Wallonië

18 september 2019
Actiedomein: Alle domeinen
Discriminatiegrond: Alle gronden

In Namen wordt donderdag een contactpunt van Unia geopend. Daarmee willen we in Wallonië nog dichter staan bij lokale mensen, overheden en partners. Om zo samen beter en sneller discriminatie te bestrijden.

Niet iedereen kent al de weg naar Unia of kan helemaal naar Brussel komen. Daarom komen wij naar hen. Wie kan er zoal bij ons terecht? Een huurder die gediscrimineerd wordt, een school die pesterijen wil aanpakken, een gemeente die een diversiteitbeleid hoog op de agenda zet, een cultureel centrum dat met de handen in het haar zit omdat een bezoeker werd gediscrimineerd, ...

Toegankelijk voor iedereen

In Wallonië opende Unia eerder al een vast bureau in Bergen, en nu dus ook in Namen. Daar (en ook op andere flexibele locaties in Wallonië) zijn we het luisterend oor voor mensen die gediscrimineerd werden en bouwen we elke dag aan een stevig lokaal netwerk. Zo proberen we een hele regio te bereiken.

Ook in Vlaanderen hebben we 13 vaste lokale contactpunten, waar je op afspraak terechtkan.

Ontdek hier de contactgegevens van onze lokale medewerkers

Experts ter plaatse

In totaal heeft Unia een twintigtal lokale medewerkers in Vlaanderen en Wallonië. Zij gaan aan de slag met vragen van mensen uit de regio en informeren lokale organisaties. Omdat ze de regio’s als hun broekzak kennen, kunnen zij gericht adviseren en lokale politici beter helpen. Zo staat Unia in de lokale realiteit en kunnen we makkelijker gelijkheid en samenleven stimuleren.

De lokale contactpunten werken samen met de collega’s uit Brussel. Zo werken we aan adviezen en aanbevelingen die een structurele impact kunnen hebben op heel België. Dan denken we bijvoorbeeld aan thema’s als mobiliteit of woonwagenbewoners.