‘Redelijke aanpassingen: de katalysator van inclusief onderwijs’

29 augustus 2013
Discriminatiegrond: Handicap

Het Centrum presenteert de brochure ‘Met een handicap naar de school van je keuze’

Aan de vooravond van het nieuwe schooljaar stelt het
Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding ‘Met een handicap naar de school van je keuze’ voor, een brochure over redelijke aanpassingen in het onderwijs. “Een redelijke aanpassing is een maatregel die de beperking waarmee een persoon met een handicap in een onaangepaste omgeving te maken krijgt zo veel mogelijk neutraliseert”, zegt Jozef De Witte, directeur van het Centrum. “Leerlingen met een handicap hebben daar recht op, maar veel leerkrachten en schooldirecties zijn met dat recht – dat wordt gewaarborgd door de antidiscriminatiewetgeving en het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap – nog niet vertrouwd. Het Centrum ontvangt geregeld meldingen van ouders die problemen hebben om redelijke aanpassingen te verkrijgen in de school van hun kind.”

Redelijke aanpassingen spelen een belangrijke rol in inclusief onderwijs: voor veel leerlingen met een handicap openen ze de poort naar een gewone school. In de brochure komt Eva aan bod, die dyscalculie heeft: zij mag in de klas een rekenmachine en een formularium gebruiken, en ze krijgt extra tijd bij toetsen en examens. Of neem Malik, een jongen van vier met mobiliteits- en evenwichtsproblemen: zijn juf heeft aan zijn klasgenoten uitgelegd dat hij speciale ondersteuning nodig heeft, zijn ouders gaan mee op schooluitstappen, en de planning is zo aangepast dat een kinesist hem tweemaal per week op school kan behandelen. “Een redelijke aanpassing moet aan vier criteria voldoen”, zegt Jozef De Witte. “Eén: tegemoetkomen aan de ondersteuningsbehoeften van de leerling. Twee: toelaten dat de leerling op zijn eigen niveau kan deelnemen aan dezelfde activiteiten als zijn klasgenoten. Drie: toelaten dat hij of zij zo zelfstandig mogelijk kan werken in de klas. En vier: de veiligheid van de leerling garanderen en zijn of haar waardigheid respecteren.”

‘Met een handicap naar de school van je keuze’ informeert leerlingen met een handicap, hun ouders, leerkrachten, educatieve teams, schooldirecties en actoren uit de onderwijswereld over het begrip redelijke aanpassing. Het is tegelijk een didactisch en dynamisch instrument: het legt de wetgeving uit, geeft talrijke voorbeelden, belicht goede praktijken, en verzamelt de contactgegevens van diensten en verenigingen die de betrokkenen kunnen bijstaan.
“Kinderen met en zonder handicap die samen naar school gaan, vinden het vanzelfsprekend dat ze ook andere dingen samen gaan doen”, besluit Jozef De Witte. “Als leerling, en later als volwassene. Daarom is inclusief onderwijs de motor van een inclusieve samenleving. En van dat onderwijs zijn redelijke aanpassingen de katalysator.”

Klik hier voor de pagina over 'Met een handicap naar de school van je keuze'.