Rechten van personen met een handicap: Het Centrum wordt bevoegd voor de uitvoering van het VN-Verdrag

12 juli 2011
Discriminatiegrond: Handicap

Op de Interministeriële Conferentie van dinsdag 12 juli hebben de federale overheid, gewesten en gemeenschappen in uitvoering van artikel 33 § 2 van het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap beslist om het mandaat van “een onafhankelijk mechanisme om de uitvoering van het Verdrag te bevorderen, te beschermen en op te volgen” toe te kennen aan het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding (hierna: het Centrum). Hiertoe wordt een “Dienst Verdrag Rechten van personen met een Handicap” (dienst VRPH) opgericht binnen het Centrum.

De samenwerkingsprotocollen tussen het Centrum en alle betrokken partijen kunnen nu geformaliseerd worden. Het Centrum zal dan ook vanaf nu al alles in het werk stellen om deze nieuwe opdracht vanaf 1 september 2011 zo goed mogelijk uit te voeren. Het Centrum is dan ook verheugd over het vertrouwen dat het krijgt van de federale overheid, gewesten en gemeenschappen.

Voor meer informatie: zie ook het persbericht van M.J.-M. Delizée, staatssecretaris voor Sociale Zaken, belast met Personen met een Handicap.

Vergelijkbare artikels

7 mei 2024

Europese richtlijn om burgers beter te beschermen tegen discriminatie

Unia is zeer verheugd over de goedkeuring van de richtlijn over normen voor "organen voor gelijke behandeling" door de Raad van de Europese Unie op 7 mei, onder Belgisch voorzitterschap. Dit is een belangrijke richtlijn in de huidige politieke context, omdat ze normen vastlegt om de onafhankelijkheid van gelijkheidsorganen zoals Unia te garanderen, hen te voorzien van voldoende middelen en hun mandaat en bevoegdheden te versterken.