Proces-Blood and Honour Vlaanderen: pleidooien correctionele rechtbank

9 februari 2011

Centrum treedt op tegen inbreuk op Antiracismewet
Vandaag, 9 februari, startte in Veurne de rechtzaak tegen drie organisatoren van het traditionele Blood and Honour Vlaanderen voor de organisatie van een ‘SS-helden’huldiging, een Blood and Honour-concert in 2008 in Bellegem bij Kortrijk en een memorialconcert ter ere van Ian Stuart Donaldson, de Engelse oprichter van Blood and Honour, in datzelfde jaar in Diksmuide. Het onderzoek viseert de personen die gelinkt worden aan deze groepering en instonden voor de organisatie van diverse neonaziconcerten in ons land.

Het concert in Bellegem werd in het geheim gefilmd door de Duitse onderzoeksjournalist ‘Thomas Kuban’. In Diksmuide werden de vaststellingen gedaan door politiemensen in burger. Naar aanleiding van de uitzending van de reportage in het VRT-magazine Koppen vroeg het Centrum aan politie en parket om de nodige vaststellingen te verrichten.

Ter verduidelijking moet een onderscheid gemaakt worden tussen:

Blood and Honour Vlaanderen (traditioneel): begin jaren 1990 opgericht in navolging van de door Ian Stuart Donaldson in 1987 in Engeland opgerichte neonazistische organisatie Blood and Honour. Intussen heeft Blood and Honour meerdere divisies in verschillende landen. De Vlaamse groep werd in het midden van de jaren negentig door de moederorganisatie erkend als Blood and Honour-afdeling. Het eerste concert in Vlaanderen werd op 18 augustus 2001 ingericht. In de periode 2006-2008 verhoogde de frequentie van de Blood and Honour-concerten in Vlaanderen en nam het aantal bezoekers van die concerten toe.

Blood and Honour (afscheuring): in Engeland was intussen in 1992 de Combat 18-tak van Blood and Honour opgericht om gewelddadige acties te ondersteunen tegen politieke tegenstanders en migranten. Ook in Vlaanderen ontstond een dergelijke, concurrerende afscheuring. Die tweede groep gebruikte dezelfde naam en had een tijdschrift en later ook een website onder de naam Bloed Bodem Eer en Trouw (BBET).

Voor de correctionele rechtbank van Veurne verschijnen nu drie leden van de ‘traditionele’ Blood and Honour Vlaanderen. Het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding stelde zich burgerlijke partij voor de strafbare inbreuk op artikel 22 van de Antiracismewet, in het bijzonder “het behoren tot een groep of tot een vereniging die kennelijk en herhaaldelijk discriminatie of segregatie verkondigt in openbare omstandigheden, dan wel aan zodanige groep of vereniging zijn medewerking verlenen”.

Op de concerten die door Blood and Honour worden georganiseerd, wordt bijna uitsluitend racistische en zelfs puur negationistische muziek gebracht, waarbij de aanwezigen worden aangezet tot haat en discriminatie van bepaalde bevolkingsgroepen. De aanwezigen worden hierbij aangespoord tot het veelvuldig brengen van de Hitlergroet.

Uit de vaststellingen van de politie en het parket blijkt dat de betrokken leden van Blood and Honour zich herhaaldelijk schuldig maakten aan talrijke inbreuken op de Antiracismewet. Dit geldt a fortiori voor diegenen die dergelijke bijeenkomsten organiseren.