Nog steeds geen Belgisch mensenrechteninstituut

20 januari 2016

Vandaag stelt ons land een rapport voor aan de Mensenrechtenraad van de Verenigde Naties waarin het de eigen naleving van de mensenrechten beoordeelt. De presentatie van die zogenaamde UPR (Universal Periodical Review) grijpt het Interfederaal Gelijkekansencentrum aan om te pleiten voor de oprichting van een nationaal mensenrechteninstituut.

Het Interfederaal Gelijkekansencentrum en elf andere instellingen met een mandaat en expertise op het gebied van mensenrechten stelden een lijst met aanbevelingen op. Deze gaan over de bestrijding van racisme, de opsluiting van minderjarigen, het belang van inclusief onderwijs en de vermindering van de preventieve hechtenis.

Hoewel ons land een aantal instanties telt- op federaal, gewestelijk, regionaal en interfederaal niveau- die zich engageren binnen het domein van de mensenrechten, vindt het Centrum dat het dringend tijd wordt om een nationaal mensenrechteninstituut op te richten. Voor de oprichting van zo’n instelling met een A-statuut moeten eerst het middenveld en de verschillende gefedereerde entiteiten geraadpleegd worden. De federale overheid moet haar belofte nakomen en dus zo snel mogelijk plannen op tafel leggen om dat langverbeide instituut vorm te geven.