Blood & Honour-sympathisanten schuldig bevonden aan racistisch geweld

18 oktober 2010

Vandaag veroordeelde de correctionele rechtbank van Antwerpen twee Blood & Honour-sympathisanten voor racistisch geweld

De feiten speelden zich af in de nacht van 16 november 2008 in een café in Mortsel. Een man van Indische origine werd er het slachtoffer van verbale intimidatie, slagen en verwondingen en xenofobe uitspraken. Volgens een anonieme getuige klikte ten slotte één van de skinheads met zijn hielen tegen elkaar waarop hij “Sieg Heil” riep en de Hitlergroet bracht. Ook een andere cafégast die tussen beide probeerde te komen, moest het ontgelden. Ook hij werd gewond.

Beide beklaagden bekenden de feiten, maar voerden dronkenschap aan als verzachtende omstandigheid. De rechter ging hier niet op in en erkende daarentegen het racistisch motief van de beklaagden als verzwarende omstandigheid.De ene beklaagde werd bij verstek veroordeeld tot een hoofdgevangenisstraf van zes maanden effectief en een geldboete van 100 euro. Zijn vriend kreeg de gunst van de opschorting voor een periode van drie jaar.

“Deze erkenning van het racistisch motief van beide Blood & Honour-sympathisanten is een belangrijk signaal dat raciaal geweld onaanvaardbaar is", stelt Jozef De Witte, directeur van het Centrum.

Beide beklaagden delen een extreemrechts gedachtegoed en vriendenkring. Eén van de beklaagden heeft tot tweemaal toe de cijfercombinatie 28 op zijn lichaam laten tatoeëren. Die cijfers slaan op de tweede en achtste letter van het alfabet, namelijk de B en de H van Blood & Honour. Hij beweert enkel naar de ‘feestjes’ van Blood & Honour te zijn gegaan, maar zou geen lid van deze organisatie zijn. Op Facebook is één van hen ook bevriend met enkele beruchte (ex-)Blood &Honour-leden onder wie iemand die binnenkort zelf voor de correctionele rechtbank van Veurne moet verschijnen voor zijn betrokkenheid bij de organisatie van neonaziconcerten.