Het Federaal Migratiecentrum kiest zijn eerste directeur: François De Smet

4 februari 2015

François De Smet wordt de nieuwe directeur van het Federaal Migratiecentrum. Dat deelt Shaireen Aftab, voorzitter van de raad van bestuur, mee. De Smet is doctor in de filosofie aan de ULB en huidig directeur van de vzw Promo Jeunes. Hij werkte eerder al verschillende jaren voor het departement Migratie van het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding. De Smet publiceert columns (RTBF, La Libre Belgique) en essays en treedt ook regelmatig op in het publieke debat rond politieke kwesties en actuele maatschappelijke onderwerpen. Hij treedt in dienst op 15 maart 2015.

Het Federaal Migratiecentrum is een van de twee instellingen, samen met het Interfederaal Gelijkekansencentrum, die de bevoegdheden van het oude Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding heeft overgenomen. Het is een onafhankelijke openbare instelling met als hoofdopdrachten: het informeren van de overheden over de aard en de omvang van migratiestromen, de bescherming van de grondrechten van vreemdelingen en het stimuleren van de strijd tegen mensenhandel en -smokkel. Het is ook de onafhankelijke component van het mechanisme van nationaal rapporteur mensenhandel.