Fouad Belkacem opnieuw veroordeeld voor aanzetten tot haat

30 november 2012

Vandaag 30 november is Fouad Belkacem, ex-woordvoerder van Sharia4Belgium, schuldig bevonden voor het aanzetten tot haat, geweld en discriminatie tegen niet-moslims.

De Correctionele rechtbank van Antwerpen heeft de auteur van de feiten veroordeeld tot 6 maanden gevangenisstraf. Het Centrum voor gelijkheid van kansen en racismebestrijding die zich in deze zaak burgerlijke partij stelde, ontvangt 1 euro schadevergoeding.

“De vrijheid van meningsuiting is een fundamenteel recht. Uit de rechtspraak blijkt dat ook schokkende, kwetsende en verontrustende ideeën moeten kunnen”, herhaalt Jozef De Witte van het Centrum. “Na de juridische analyse was het Centrum in deze zaak van oordeel dat de uitlatingen de grenzen van de vrije meningsuiting overschreden en dat er volgens de bepalingen in de Antidiscriminatiewet sprake was van aanzet tot haat. Dit kan niet getolereerd worden in een democratische samenleving. We zijn inderdaad verheugd dat de rechter dezelfde conclusie getrokken heeft.”

M. Belkacem had op de website Youtube een publiekelijke raadpleegbaar filmpje geplaatst waarop te zien en te horen was hoe hij een publiek van toehoorders toesprak. Hij sprak zich o.m. vol lof uit over de vrouw in nikab die enkele dagen eerder aangehouden werd voor een identiteitscontrole en daarbij de neus en twee tanden van een vrouwelijke politieagente brak. Hij nam daarbij in zeer denigrerende termen niet enkel de betrokken politieagenten op de korrel, maar ook de westerse democratie en waarden, waarbij hij de islam bestempelde als superieure religie en levenswijze.

In mei van dit jaar is Fouad Belkacem ook al veroordeeld voor gelijkaardige feiten, in het kader van een andere zaak waarin het Centrum zich eveneens burgerlijke partij stelde. In oktober kondigde de groep Sharia4Belgium haar ontbinding aan. Dat laatste heeft echter geen effect op de huidige rechtzaak. Elk individu dient de antidiscriminatiewet te respecteren, als lid of vertegenwoordiger van een groep, maar ook op persoonlijke basis.