Eerste vonnis dat recht op inclusief onderwijs erkent
Een basisschool die een jongen met Down de deur wees, moet van de rechter nu een schadevergoeding betalen. De leerling volgde al jaren les op de school, maar was plots niet meer welkom: de school vond geen leerkracht die hem in de klas wou. Unia spande daarom een proces aan, en kreeg van de rechter gelijk. De school moet een morele schadevergoeding aan Unia betalen.
‘Deze uitspraak is belangrijk en heeft een grote precedentswaarde. Het is namelijk de eerste keer dat een rechter duidelijk maakt dat scholen niet op eigen houtje kunnen beslissen om leerlingen met een handicap te weigeren. Vandaag gebeurt dat geregeld. Uit onderzoek blijkt dat ouders van kinderen met een handicap gemiddeld meer dan vijf scholen aanspreken voor hun kind ingeschreven kan worden. Sommige ouders contacteren zelfs tien tot negentien scholen,’ weet Unia-directeur Els Keytsman.
School mocht ouders niet intimideren tot andere schoolkeuze
‘Op papier is alles goed geregeld. Door het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap en het M-decreet hebben kinderen recht op inclusief onderwijs. In praktijk merken we wel vaker dat scholen de deur dicht houden voor leerlingen met een handicap. Nochtans moeten alle partijen – ouders, leerkrachten, CLB – samen nagaan welke aanpassingen noodzakelijk zijn,’ klinkt het.
‘Dat zijn complexe beslissingen die tijd vragen. De school van Maxim organiseerde daarentegen een poll onder de collega’s. De directie vroeg namelijk aan het korps of ze het nog zagen zitten om les te geven aan Maxim. Zo werkt het dus niet. Het uitgangspunt moet zijn: welk type onderwijs willen de ouders en het kind zelf? De rechter vond dat de school de rechten van het kind schond door de ouders op zo’n manier te intimideren,’ aldus Keytsman.
Inclusief onderwijs ziet Maxim niet als probleem
De school toonde niet aan dat de gevraagde aanpassingen voor Maxim onredelijk waren. Ze ging ook niet na welke redelijke aanpassingen de drempels kunnen wegnemen. Terwijl net daar het inclusief onderwijs rond draait. ‘De school zag Maxim vooral als een probleem waarvan de gevolgen beperkt moesten worden,’ verzucht Keytsman.
Volgens de rechter legde de school te veel de nadruk op wat de leerling níét kan en op de problemen voor de leerkrachten. Het waren precies die vooroordelen die het M-decreet een halt wou toeroepen. In het vonnis lezen we dat het M-decreet inclusie als uitgangspunt neemt voor alle kinderen die door een beperking niet zomaar de lessen in het gewoon onderwijs kunnen volgen. Het is niet aan de school om eenzijdig te oordelen dat de leerling beter af zou zijn in het buitengewoon onderwijs.
De rechtbank wees verder op de primaire verantwoordelijkheid van de school en haar leerkrachten in de samenwerking met de verschillende zorg- en ondersteuningsactoren.
Met Maxim gaat het goed
Intussen zit Maxim in een andere school voor gewoon onderwijs. Daar worden er geen problemen gemeld.
In de pers
- Het Nieuwsblad: School veroordeeld voor weigeren jongen (10) met Downsyndroom: “Plots wilde niemand nog lesgeven aan onze Maxim”
- Reportage VRT NWS: Rechter veroordeelt basisschool die jongen met syndroom van Down de deur wees
- De Standaard: ‘School mocht jongen met down niet weigeren’
- Gazet van Antwerpen: Schotense school veroordeeld omdat ze jongen met Down afwees: “Ze namen Maxim zijn vriendjes af”
- Het Laatste Nieuws: School uit Schoten veroordeeld na afwijzing van leerling met Down
- Video ATV: "Op termijn 1 inclusief onderwijssysteem waar elk kind terecht kan"
Vergelijkbare artikels
Digitale kloof: hoe ongelijkheden verminderen?
De digitalisering van onze maatschappij heeft gevolgen voor de rechten van de meest kwetsbaren. Unia heeft deze transformatie geanalyseerd in het licht van de antidiscriminatiewetgeving. Samen met het Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting publiceerde Unia een advies met aanbevelingen om het wettelijk kader te verbeteren.
Wat we verwachten van een decreet over leersteun
Een nieuw decreet over leersteun biedt kansen om de weg die ingeslagen is met het M-decreet verder te zetten en een aantal concepten verder te ontwikkelen, zodat alle onderwijsactoren kunnen werken binnen een duidelijk en gedeeld referentiekader. Met meer houvast bij het uitwerken van een individueel aangepast curriculum. En met meer duidelijkheid over hetgeen van de school en van het CLB verwacht wordt.
Onderwijs: België opnieuw veroordeeld wegens gebrek aan inclusie van kinderen met een verstandelijke beperking
Het Europees Comité voor sociale rechten heeft een beslissing genomen over het recht op inclusief onderwijs voor kinderen met een verstandelijke beperking, met name in het onderwijs van de Fédération Wallonie-Bruxelles (Franse Gemeenschap): België wordt opnieuw veroordeeld. Drie jaar geleden werd ons land al veroordeeld op dit punt. Destijds ging het over het onderwijs in de Vlaamse Gemeenschap.
Trainingsmateriaal inclusief onderwijs IE+
Unia werkte voor een Europees project IE+ trainingsdagen en -materiaal over inclusief onderwijs uit. We werkten hiervoor samen met verschillende onderwijspartners. Op deze pagina kan je het trainingsmateriaal met video's en infofiches bekijken.