Een gemeenschappelijk engagement tegen racisme?

30 juli 2014

Bij de verjaardag van de Antiracismewet

Op de verjaardag van de Antiracismewet – ofwel: de wet van 30 juli 1981 – herinnert het Interfederaal Gelijkekansencentrum de nieuwe gewest- en gemeenschapsregeringen en de onderhandelaars voor de federale regering eraan dat enerzijds de toegang tot en de gelijkwaardige participatie van iedereen aan de arbeidsmarkt, het onderwijs, de huisvestingsmarkt ... en anderzijds de strijd tegen de racisme en elke vorm van intolerantie belangrijke uitdagingen blijven. Uitdagingen die in het hart liggen van de bevoegdheden op elk niveau.

Die uitdagingen moeten een vertaling vinden in een interfederaal actieplan tegen racisme en raciale discriminatie. Daarmee zou België het engagement nakomen dat het is aangegaan op de antiracismeconferentie in Durban in 2001. Om dat plan uit te werken, stelt het Centrum zijn expertise en ervaring graag ter beschikking.

Voorts nodigen we de parlementen van ons land uit om over te gaan tot een evaluatie van de Belgische antidiscriminatiewetten en -decreten. Dat evaluatieprincipe is uitdrukkelijk opgenomen in de federale antidiscriminatiewetten, maar het moet ook op het niveau van de gemeenscheppen en de gewesten worden toegepast. De behandeling van individuele dossiers door het Centrum toont aan dat terwijl ons wetgevende raamwerk is, het nog verder ontwikkeld en verbeterd kan worden - voor een nog betere bescherming van de rechten van alle burgers van ons land.