Discriminatie op de huisvestingsmarkt: wat moet je weten?

2 december 2015

Informatie en sensibilisering: twee belangrijke elementen in de strijd tegen discriminatie. Daarom lanceren we de nieuwe brochure 'Discriminatie op de huisvestingsmarkt'. Daarin leggen we de antidiscriminatiewetgeving uit en verduidelijken we waar kandidaat-huurders, eigenaars en professionelen uit de woonsector terechtkunnen met vragen. Voor de brochure werkte Brusselse staatsecretaris voor Gelijke Kansen Bianca Debaets en Brussels minister voor Wonen Céline Fremault samen met het Interfederaal Gelijkekansencentrum.

Het Centrum haalt de cijfers van 2014 erbij. Maar liefst 156 dossiers gingen over discriminatie in de huisvesting. 90 procent daarvan op de privémarkt. Het gaat hier vooral over een ongelijke behandeling op basis van vermogen (66 gevallen of 36%), ras (63 gevallen of 35%) en handicap (23 gevallen of 11%).

Het Centrum verwijst ook naar zijn 'Diversiteitsbarometer Huisvestiging' van vorig jaar. Daarin wordt discriminatie op de woningmarkt uitgebreid bestudeerd en in kaart gebracht. Uit de barometer blijkt dat  op vraag van de eigenaars 42 procent van de makelaars mensen weigert als  een vreemde origine hebben en 61 procent van hen huurders weigert als ze geen baan hebben.

Naar de pagina over de brochure