Discriminatie bij een sollicitatie

28 oktober 2013
Discriminatiegrond: Handicap
Een kandidaat bood zich aan voor de betrekking van marketing manager bij een Belgische onderneming. Hij had het gezochte profiel en kreeg een contractvoorstel met onder meer een firmawagen.
De kandidaat liet de werkgever daarop weten dat hij geen voertuig kan besturen omdat hij slechtziend is. Hij had het niet nodig gevonden dat op voorhand te melden, omdat er in de oorspronkelijke personeelsadvertentie en tijdens de verschillende gesprekken met de directie nooit sprake was geweest van beroepsverplaatsingen.

De onderneming liet hem daarop weten dat verplaatsingen met de wagen een integraal deel uitmaakten van de functie en dat hij niet langer als kandidaat in aanmerking kwam.

Omdat de kandidaat vond dat hij het slachtoffer was van discriminatie vanwege zijn handicap, nam hij contact op met het Centrum.

Het Centrum vroeg de werkgever om opheldering. Na onderhandelingen kreeg de kandidaat een schadevergoeding die overeenkwam met zes maanden loon, als compensatie voor de morele schade die hij meende te hebben geleden.

De onderneming beloofde bovendien een opleiding voor haar HR-afdeling te organiseren. Ze voerde al een diversiteitsbeleid voor haar personeel, maar wilde nog meer het accent leggen op het voorzien van redelijke aanpassingen, vooral bij haar wervingsprocedures.